10 veelgestelde vragen

Wil je meer weten over energieleveranciers vergelijken of heb je een vraag? Lees hieronder onze antwoorden op de 10 meestgestelde vragen volgens onze klantendienst.


  1. Wanneer kan ik overstappen naar een andere energieleverancier?
  2. Wat zijn piek- en daluren en wanneer gaan deze uren in?
  3. Moet ik mijn oude leverancier zelf opzeggen?
  4. Kan ik tijdens mijn overstap zonder stroom komen te zitten?
  5. Kan ik mijn overstap annuleren?
  6. Moet ik een boete betalen als ik te vroeg overstap?
  7. Wat gebeurt er aan het einde van mijn energiecontract?
  8. Wat moet ik invullen als ik zonnepanelen heb?
  9. Wat als ik geen bevestiging krijg van mijn leverancier?
  10. Wat houdt kWh (kilowattuur) in?

1. Wanneer kan ik overstappen naar een andere energieleverancier?

Op elk moment kun je overstappen. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is een contract tekenen bij een andere energieleverancier. Hou wel rekening met een opzegtermijn van minimum 1 maand. Wat betekent dit? Bijvoorbeeld als je vandaag verandert van contract of leverancier, zal het nieuwe contract pas ten vroegste binnen een maand van start gaan.


2. Wat zijn piek- en daluren en wanneer gaan deze uren in?

Wanneer je twee elektriciteitsmeters (dubbele meter) hebt, dan spreekt men van een dag- en een nachtmeter. Dit betekent dat je een verschillend tarief betaalt voor elektriciteit die je overdag (piekuren) verbruikt en elektriciteit die je in de avond, nacht of tijdens het weekend (daluren) verbruikt. Heb je slechts één elektriciteitsmeter (enkelvoudige meter) dan zijn piek- en daluren niet van toepassing en betaal je een enkeltarief per kWh.

Wanneer gaan piek- of daluren in?
Afhankelijk van je gemeente en netbeheerder zijn er andere uren voor dag- en nachttarief:

  • Piekuren (dagtarief) tussen 7u en 22u of tussen 6u en 21u
  • Daluren (nachttarief) tussen 22u en 7u of tussen 21u en 6u

Ook voor het verbruik tijdens het weekend wordt nachttarief toegepast. Op een wettelijke feestdag die op een weekdag valt, wordt zoals op een normale weekdag dag- en nachttarief toegepast. Een dubbele meter bestaat enkel voor elektriciteit en niet voor gas. Bij gas heb je dus ook geen prijsverschillen tussen piek- en daluren.


3. Moet ik mijn oude leverancier zelf opzeggen?

Nee. Wanneer je een contract afsluit bij een andere leverancier, zal de nieuwe leverancier de oude leverancier hiervan op de hoogte brengen. Van je oude leverancier ontvang je nog een eindafrekening. Met daarop de kosten tot en met de datum waarop je overgaat naar de nieuwe leverancier. De nieuwe leverancier licht ook je netbeheerder in over je overstap.

Verhuis je? Dan moet je wel zelf je oude energieleverancier hierover inlichten.


4. Kan ik tijdens mijn overstap zonder stroom komen te zitten?

Nee. Als je overstapt, kom je nooit zonder stroom of gas te zitten. De oude leverancier stopt pas met leveren als de nieuwe leverancier het contract heeft overgenomen. De netbeheerder is verplicht om stroom en gas te blijven leveren. Ook tijdens je overstap.


5. Kan ik mijn overstap annuleren?

Ja. Nadat je bent overgestapt via Pricewise, ontvang je binnen twee weken een bevestiging van je nieuwe energieleverancier. Bij ontvangst van deze bevestiging heb je 14 kalenderdagen bedenktijd. In die periode kun je je overstap kosteloos en zonder reden annuleren. Neem hiervoor contact op met je nieuwe energieleverancier.


6. Moet ik een boete betalen als ik te vroeg overstap?

Nee. Sinds september 2012 is de verbrekingsvergoeding afgeschaft in België. Dit houdt in dat gezinnen, zelfstandigen en KMO’s sindsdien het recht hebben om op elk moment hun energiecontract(en) stop te zetten, zonder hiervoor een boete te krijgen.

Voorwaarden:

  • Hou rekening met een opzegtermijn van minimum 1 maand. Wat betekent dit? Bijvoorbeeld indien je vandaag verandert van contract of leverancier, dan zal het nieuwe contract pas ten vroegste binnen een maand van start gaan;
  • Sommige kortingen en welkomstpremies worden pas doorgerekend als je voor een bepaalde periode klant bent;
  • Sinds kort rekenen sommige leveranciers de volledig jaarlijkse vaste vergoeding aan. Ook als je minder dan een volledig jaar klant bent geweest.

7. Wat gebeurt er aan het einde van mijn energiecontract?

Heb je een vast contract? Dan verandert je vaste contract automatisch in een contract voor onbepaalde tijd als deze afloopt. Dit contract kun je dan opzeggen wanneer je wilt. Hou wel rekening met een opzegtermijn van minimum 1 maand. Hou er ook rekening mee dat een contract voor onbepaalde tijd hogere kosten met zich meebrengt. Wij adviseren je dan ook om 2 maanden voor het einde van je vaste contract een nieuw contract aan te vragen. Op die manier kun je bovendien opnieuw genieten van actietarieven!


8. Wat moet ik invullen als ik zonnepanelen heb?

Wil je veranderen van energieleverancier, maar heb je zonnepanelen? Dat is geen enkel probleem. Overstappen naar een andere leverancier heeft geen invloed op de uitbetaling of looptijd van je groenestroomcertificaten. Je vult in de vergelijker in hoeveel je opwekt en wij berekenen het voordeligste energiecontract.

Let in dit geval wel goed op wanneer je overstapt. Het beste moment, is het moment van je jaarlijkse meteropname door je netbeheerder. Op die manier krijg je geen tussentijdse afrekening. Dat kan er namelijk voor zorgen dat je het voordeel van je terugdraaiende teller verliest voor dat jaar.


9. Wat als ik geen bevestiging krijg van mijn leverancier?

Binnen 14 kalenderdagen ontvang je een contractbevestiging van je nieuwe leverancier. Let op: sommige leveranciers sturen deze contractbevestiging per e-mail.

Na 2 weken nog geen bevestiging? 
Heb je na deze periode nog steeds geen bevestiging ontvangen? Neem dan contact op met je nieuwe leverancier. Het kan ook zijn dat de bevestigingsmail terecht kwam in het ‘ongewenste postvak’ van je inbox.

Is de leverancier niet op de hoogte van je aanvraag? Neem dan contact met ons op. Wij zullen samen met de leverancier uitzoeken waar het probleem zit.


10. Wat houdt kWh (kilowattuur) in?

Kilowattuur of afgekort kWh is een eenheid voor elektrische energie. Het drukt het gemiddeld verbruiksvermogen in een uur uit. Een voorbeeld: 1 kilowatt is gelijk aan 1.000 watt. Dat is het vermogen van een elektrisch toestel. Een toestel van 500 watt (0,5 kilowatt) verbruikt dan 0,5 kilowatt per uur als het aanstaat. Gemiddeld kost een kilowattuur € 0,20 in België. Dat wil zeggen dat het toestel € 0,10 per uur zou kosten.

Gemiddeld verbruikt een Belgisch gezin: 3.500 kWh. Dat betekent dat er gemiddeld 400 watt per uur wordt verbruikt. Dat is gelijk aan € 8,- per uur per huishouden.